Kunszentmártonban egyre érdekesebb dolgok történnek. A Madarasi Tamás elméjébÅ‘l kipattant Fattyú az elmúlt év végének legnagyobb meglepetése. Több Ãzben beszélgettünk már errÅ‘l a projektrÅ‘l és én nagyon kÃváncsi voltam mi sül ki belÅ‘le. A Fattyú a black metal, az ambient és a pagan folk hagyományait keveri össze egy félelmetesen izzó üstben.
Már a lemez koncepciója is egzotikus, mivel a dalok cÃmei sorban olvasva egy verset adnak ki. Ezen a történeten kalauzol végig az anyag, olyan néprajzi alakzatokat és mitológiai lényeket felvonultatva, mint a garabonciás, a boszorkány, a bakkecske etc… ErrÅ‘l pedig tapasztalatból tudom, hogy nem kevés kutatómunkát igényel, mivel ezek néprajzi rétegzÅ‘dései nem csak a magyar, de a balkáni és a germán folklórban is jelen vannak, amit tudni kell de- és rekonstruálni, hogy ne egy felületes anyagot kapjunk. A Hagyaték esetében pedig maximálisan érezni és tapintani lehet ezt az intellektuális energiabefektetést. Szép munka!
Most, hogy egy szép metszéssel vágást ejtettünk a tartalmon, másszunk beljebb a Fattyú belében és nézzük a zenét. Egy abszolút házilag rögzÃtett anyag ez itt, de a lehetÅ‘ségekhez képest nagyon szépen szól. A hangszerek jól elkülönülnek ráadásul a gitár és a basszusgitár olyan gyönyörűen hasÃt, hogy szinte órákig tudnám hallgatni, ahogy a két hangszer felváltva röfög a súlyos riffekkel keresztül az agyamon. A számokat még szÃnesebbé teszi a rengeteg beemelt kulturális utalás vagy az olyan összekötések, amiket akusztikus gitár és nÅ‘i vokál tesz még szertelenebbé. A billentyű 90-es évekre hajazó jéghideg, sötét és baljós hangzása számomra szokatlanul velÅ‘trázó, maga a Diabolus in Musica!
A Hagyaték egy gyönyörűen kiérlelt és gondozott anyag. Látszik, hogy a komponista, idÅ‘t szánt rá és lassan épÃtett fel ezt az egyébként nagyon tömény 25 percet, ami jól tükrözi vissza az egyedül megalkotott lemezek szerzÅ‘i szertelenségét és a bennük rejlÅ‘ zsenit.
Premier+Kritika: Fattyú – Hagyaték (2018)
- Posted on: 2019-01-09
- By: Timúr
- With: Nincs hozzászólás