• facebook
  • flickr
  • soundcloud
  • youtube
Kritika: Pluside – A Józan Ész Forradalma (2000)

Kritika: Pluside – A Józan Ész Forradalma (2000)

A kéterzres évek elejének underground rapzenéje szinte szétrobbant a pozitív energiától. A baseballsapkás srácok egyre inkább kezdtek rájönni arra, hogy van élet a keménykedésen és a műmájerkedésen is túl, hogy a rap jóval többet jelent, mint az ipari hátszéllel megtolt tv-gengszterkedés, meg a Geszti Péter által tolt degenerált jópofáskodás. Hogy a zene hordozhat igazán pozitív, motiváló üzenetet is, és ez nem feltétlenül kell, hogy együtt járjon azzal, hogy csöpög a nyáltól és a Coelho-szintű álbölcsességektől. Ennek a kornak szinte tökéletes lenyomata a szolnoki Pluside is, akik már nevükben is a pozitivitást, a napfényt és az optimizmust hordozzák.

A Pluside egy két tagú hip-hop projekt, ami 1999-ben alakult, és fennállása során összesen három nagylemezt jelentetett meg. Ezek közül az első 2000-ben, A Józan Ész Forradalma címmel, szerzői kiadásban látta meg a napvilágot. Az anyag introval, átkötő szövegekkel és egyéb extrákkal együtt összesen 13 tracket tartalmaz.

Az alapokon erőteljesen érződik, hogy abban a korban készültek, mikor még nem feltétlenül álltak mindenki rendelkezésére profi zeneszerkesztő szoftverek és egyéb kellékek. Kissé steril, művies, szintetizátoros a hangzás, és a beatek többsége nem elég vastag, alapvetően ismétlődő, egy idő után unalmassá váló loopokra épül. A szövegelés kissé túlzottan is előtérben van, ami nyilván egy szövegcentrikus műfajban nem feltétlenül probléma, de azért a keverést tényleg nem mondanám tökéletesnek. Mindezen negatívumok annak tükrében persze, hogy egy 2000-es (pár év híján lassan HÚSZ évvel ezelőtti), szerzői kiadásban megjelent, nagy valószínűséggel házi körülmények közt, vagy egy kisebb stúdióban készült anyagról beszélünk, teljesen elnézhetők.

Persze nem mondom, hogy a kétezres évek elején nem akadtak vastagabban szóló, kreatívabb alapokkal megtámogatott rap produkciók az undergroundon belül, azonban ettől függetlenül is egy abszolút vállalható, élvezhető debütáló anyagnak mondanám a Pluside 2000-es nagylemezét.

Szövegeket tekintve a brigád leginkább egyetemes társadalmi problémák feszegetésére fektette a hangsúlyt, leginkább olyan témák jönnek fel a majd’ háromnegyed órás anyag során, mint a pénz hatalma a világ felett, a női egyenjogúság kérdésköre, vagy épp a televízió által sugárzott műsorok minőségének megkérdőjelezhetősége. Örökérvényű témakörök, mondhatnánk, mára talán egy kissé (vagy inkább nagyon is) elcsépeltté váltak. Tekintve azonban ismét, hogy egy 2000-ben megjelent rap lemezről beszélünk, akár azt is mondhatnánk, hogy egészen eredeti, értékelhető dolog, amit a srácok leraktak az asztalra. Elég például arra gondolnunk, hogy az olyan mainstream előadók mellett, mint Dopeman, akinek az olyan örök érvényű soraival ellentétben, mint a „ha vérzik a ribanc, akkor baszni is tud…”, rátenni a lemezre egy, a női egyenjogúságról szóló átvezetőt, azért elég merész, dicséretes dolog.

Összegezve tehát a lemezen hallottakat, azt mondanám, hogy a Pluside 2000-es debütáló lemeze egy erős közepes anyag, amiben minden gyengeség ellenére érezni a kreativitást, az akaraterőt, és kifejezetten dicséretes, hogy a rapszakmában manapság egyre inkább elburjánzó önfényezés helyett a szövegek sokkal inkább komoly(nak szánt) társadalmi kérdéseket és problémákat feszegetnek. Ha bár mai füllel hallgatva kissé elcsépeltek ezek a témák és közhelyesnek hatnak, azért mindenképpen azt mondanám, hogy a pozitív hozzáállás és az érezhető, zene iránti elkötelezettség kiemeli a kor átlagából a csapatot, és számomra a magyar underground egy érdekes, üde színfoltjává avanzsál ezáltal a Pluside.

A srácok a debütáló anyag után két lemezt is megjelentettek, egyet két évvel, másikat öt évvel az A Józan Ész Forradalma után. Mindkettőn érezhető a kezdeti gyengeségek utáni erős, pozitív irányba (a név ugyebár kötelez) való haladás és fejlődés, de ezekről az anyagokról majd egy következő bejegyzésben. Addig is azoknak, akik kedvelik a kétezres évek elejének magyar underground rapzenéjét és főként az olyan csapatokat, mint a korai Hősök, a Doowachalike, vagy mondjuk a Fila Rap Jam válogatások szinte bármelyik résztvevője, ajánlom, hogy tegyenek egy próbát a Pluside anyagaival is, ha a szolnoki pozitív oldal munkássága egészen idáig esetleg kimaradt volna az életükből.

A Pluside Youtube csatornáján az összes anyag meghallgatható, Facebook oldalukon pedig linket is találhattok, ha esetleg szeretnétek letölteni a lemezeket.

Oszd meg

Szólj hozzá