• facebook
  • flickr
  • soundcloud
  • youtube
HELPDESK – Minőségi zenefelvétel otthon

HELPDESK – Minőségi zenefelvétel otthon

írta: rivasz

Elöljáróban annyit, hogy ez a leírás elsősorban azoknak a zenekaroknak / szóló előadóknak készült, akik most kezdenek ismerkedni az otthoni felvétel folyamatával, eszközeivel és egy nap olyan zenei anyagot akarnak rögzíteni otthon, ami akár minőségben is felveszi a versenyt a stúdióban rögzített anyagokkal.

Szóval tegyük fel, hogy van egy zenei projekted és eljutottál már abba a végső fázisba, hogy közzétedd és népszerűsítsd valamilyen módon. Ennek első lépése az, hogy rögzíteni tudd a zenéd. Itt jegyzem meg, hogy már az elején külön kell választanunk az elektronikus zenét a hangszerestől, ugyanis az előbbi más keverési technikát és jóval egyszerűbb felvételi folyamatot igényel, nem is beszélve arról, hogy az elektronikus zenei alapok lejegyzése túlnyomó többségben már számítógépen történik, így ott már csak a mastering marad hátra.

A rögzítés módszerének mindössze két alternatívája van:

– stúdióba viszed és megcsinálják ott
– hazaviszed és te csinálod meg.

Az első opció értelemszerűen költségesebb, habár a csúcsminőséget képviseli (jobb esetben), én mégis hiszek abban, hogy sokan fognak hasonló “do-it-yourself” megoldásokhoz nyúlni a következő években vagy akár már holnap is, hiszen az eddig elérhetetlen zenei produkciós szoftverek és hangkártyák árcédulái lassan a vicc kategóriába kerülnek. Nem is beszélve arról, hogy számtalan budget-kategóriájú (csökkentett árú) zeneszerkesztő program jelent meg a piacon, amikkel közel hasonló színvonalú munkát lehet végezni, mint komolyabb társaival.

Tudom, hogy kellő idő ráfordításával és még több pepecseléssel stúdióminőségű felvételt lehet produkálni otthon. A leírásban mindig azt a megoldást javaslom elsősorban, amihez személyes tapasztalatok fűznek.

ESZKÖZÖK

Mire van tehát szükségünk a hangszereken kívül? Egy számítógépre, egy hozzá csatlakoztatható komolyabb hangkártyára, egy jó minőségű hangfalra vagy fülhallgatóra és a célszoftverekre. Meg persze temérdek időre. Vegyük őket sorba.

Számítógép
Mivel általában mindenkinek van már, ezért csak azokat a dolgokat emelem ki, amikre figyelni kell. Itt is érvényesül a ’minél gyorsabb, annál jobb’ elv, a zeneszerkesztőn belüli feladatok elvégzéséhez minél gyorsabb processzor (dupla mag) és minél több memória ajánlott. A memóriára nagyon kényes minden zenei szoftver, lehetőleg tegyünk a gépbe annyit, amennyit nem szégyellünk, de a tapasztalat azt mutatja, hogy 4-8 GB memória már elegendő a legtöbb zenei feladat elvégzéséhez. Ez nem jelenti azt, hogy kevés memóriával (1-2 GB) nem vághatunk neki a felvételnek, de 20-30 sáv után olyan szinten fog belassulni a gép, hogy szétvernétek a k***a fejét és kib**nátok az egészet az ablakon, plusz a monitort is, ergo ha kevesebb memóriánk van, akkor legyen több türelmünk. A másik fontos dolog, hogy legyen olyan csatlakozási felület a gépünkön, amit támogat a hangkártya, vagyis tudjuk rákötni a gépre. Csatlakozási móduszból kettőt ismerünk, az USB-t és a FireWire-t. Előbbi 480Mbps sebességgel másolja az adatot (2.0), utóbbi 400Mbps-sel. Ennek ellenére a FireWire sokkal gyorsabb, mert saját kialakítású interfésze van, ezért a profibb hangkártyák a nagy adatátviteli sebesség miatt csak FireWire porton csatlakoztathatók a számítógéphez. Ha ilyen hangkártyát veszünk és nincs a gépen FW portunk, akkor beszoptuk, ugyanis nem létezik USB – FireWire átalakító a két port teljesen más felépítése miatt, úgyhogy vegyük a fáradtságot hangkártya vásárlás előtt az alaplapunk kézikönyvének áttanulmányozásához vagy egy diagnosztikai program lefuttatásához. Végül, de nem utolsósorban jusson eszünkbe, hogy a 4 GB-nál több memóriát csak a 64-bites operációs rendszerek „látják”. Mivel ez a leírás alapvetően megfizethető eszközök használatáról fog szólni, ezért az Mac-et most kihagyom, használjatok XP-t (2 GB alatt) vagy Win 7-et (2 GB fölött), olcsóbb, ráadásul a Win 7 kevésbé fagy, bár téli időszakban ez úgysem releváns, ezenkívül a memóriakezelése is nagyságrendekkel jobban sikerült.

Hangkártya
Már az elején leszögeznék valamit; egy relatíve olcsóbb (? 30.000 Ft) hangkártyával is tudunk szuper minőséget produkálni, csak több idő kell hozzá, mert pl. az olyan kényelmi funkciókat, mint a valós időben történő effektezések (echo, delay, distortion, stb.) el lehet felejteni, ugyanis a zenei szoftverekben a sávokhoz rendelhető real-time effektek a hangkártyát terhelik, ezért 3 vagy több csatorna élő visszhangosítása és lejátszása már káros lehet a számítógépre (kib***uk az ablakon, lásd feljebb). Itt megjegyezném, hogy az ún. DSP-vel (Digital Signal Processing) felszerelt hangkártyák pont az előbbi rongálást hivatottak megelőzni, ugyanis az effektezést egy külön processzor végzi el a hangkártyán.

Rengeteg féle hangkártya közül választhatunk, hozzáteszem sajnos a zenészlét nem tartozik az olcsóbb hobbik – hivatások közé, ezért úgy készüljünk, hogy haza tudjunk még utazni Pestről (http://www.hs-online.com/hu), tudomásom szerint jelenleg ez Magyarország legjobban felszerelt hangtechnikai boltja, már ami a hangkártyákat illeti. Ennek ellenére én egy olyat fogok ajánlani, aminek a forgalmazását már nem a fent említett bolt látja el, hanem egy győri hangszeráruház raktárában találtam meg (http://hangszerdiszkont.hu/), ami hangszerek kínálatában és árában is verhetetlen itthon. Ugorjunk.

Én két hangkártyával dolgozom. A Threesome-mal egy Focusrite Saffire Pro 24-val rögzítjük a számokat, ez egy nagyságrendekkel drágább megoldás, épp ezért most az otthoni hangkártyámat ajánlanám az olcsóbb megoldások kedvelőinek. A Line6 Pod Studio UX1 (http://www.hangszerdiszkont.hu/index.php) egy jó kis zajkeltő, ár-érték arányban csillagos ötös nálam. A Line6 termékeit azért szeretem, mert hajlandóak voltak „nyitni” az újabb elvárások felé, ők voltak az elsők, akik olyan gitárpedálokat forgalmaztak, amik USB-porton keresztül képesek voltak kommunikálni a számítógéppel. Effektpedálnál ez nagyon ritka. Az ebbe az irányba haladó fejlesztések eredményeképp a későbbi modelleknél már közvetlenül a számítógépről vezérelhettük a gitárhangzást, preset-eket (sémákat) menthettünk el, visszatölthettük a pedálba, válogathattunk több ezer, más felhasználók által készített preset-ek között. Legnagyobb előnye viszont az volt, hogy egy az egyben fel tudtuk venni a gitárhangot minimális latency-vel (késleltetés; értéke meghatározza egy hang és annak visszahallása közt eltelt időt), bemikrofonozott erősítő és háttérzaj nélkül. Írhatnék ide iránymutató bit-eket és hertz-eket is, de úgyis az számít, amit hallasz, nem pedig az, amit látsz. A Line6 hangkártyákhoz mellékelt szoftverek segítségével (POD Farm, GearBox) olyan hangzást lőhetünk be, amilyet csak akarunk, nem is beszélve az opcionálisan letölthető ($) extra hangzásokról és erősítőmodellekről. A POD Studio UX1 az UX-sorozat legelső kártyája és ahogyan azt linken is látni lehet, több kimenete és két bemenete van, nekünk most bőven elég ez az előerősítős mikrofon- és a hangszeres bemenet. A hangkártyánk már megvan, de min fog szólni?

Hangfal
A dobokon kívül ezekhez értek a legkevésbé, ezért csak pár tippet adnék (ezen kívül meg csak fejhallgatóval hallgatok zenét). A speaker a hangkártya megfelelő kimenetére köthető, ergo nem a számítógépen keresztül hallod vissza a hangot (plusz torzulás, processzorhasználat), hanem közvetlenül a hangkártyán. A legjobb persze az, ha az aktív monitorhangfalak közül válogatunk, de mivel nincs pénzünk, ezért nézzünk inkább körül a fejhallgatók (nem fül!) piacán. A felvételre Sennheiser EH 150-est használtam, otthon meg egy valamivel gyengébb Sennheiser-t. Jól szólnak és nem túl drágák (http://www.argep.hu/product_359428.html), de sajnos a „turbózott” hangot adja vissza (pl. kiemeli a basszust), ezért masterelésre semmiképp nem ajánlott. Keverésre a stúdiósztenderdnek minősülő AKG K240-es sorozatot ajánlom (pl. http://www.hs-online.com/hu/Studio-fejhallgatok-266/k240-mkII-3213.html), zseniális hangja van, sok stúdióban használják monitorozásra. Nekem is ilyen van, amit ebben a fülesben nem hallasz, az nincs is ott. Hasonlóan stúdiókategória még a Sennheiser HD 280 Pro és a Beyer Dynamic DT 770, ezekről azonban személyes tapasztalataim nincsenek. A végső keverést mindenképpen ajánlott valami hasonló kaliberű cuccon elvégezni, bár a felvétel főbb folyamataira egy olcsóbb fejhallgató is megteszi (nem kínai!).

Szoftver
Az általános áttekintéshez gyorsan felsorolom a használt eszközöket, végül elmagyarázom, hogyan állnak össze egy komplett dologgá.

A zenénk rögzítéséhez ún. szekvenszer programra van szükségünk. Hogy ez mit jelent, hogyan működik, bemutatja egy srác részletesen a Youtube-on (http://www.youtube.com/watch?v=aDGM9HsVxUs). A zeneipar két legtöbbet használt szekvenszer szoftvere az Apple (Logic) és a Steinberg (Cubase, Nuendo). Ezek közül az utóbbinak van PC-s változata is. Ha megnézitek, nem olcsó egy ilyen szoftver (bár diákkedvezmény is van rá), de többféle alávaló forrás is létezik a beszerzésükre. A programok első ránézésre bonyolultak, második ránézésre is, ezért ajánlom, hogy nézzünk szét jobban a szekvenszerek piacán, sok egyszerűbb – és olcsóbb – szoftvert találhatunk, pl. a Reaper-t 60$-ért (http://www.reaper.fm/), ami az egyik legjobb alternatív megoldás, kezdőknek is ajánlott.

Pár szó az ún. virtuális hangszerekről, a VST-kről. A VST a feljebb már említett Steinberg cég levédett technológiája. A nevéből is kiderül, hogy virtuális, azaz csak egy szoftverkörnyezetben képes megszólalni. Használatuk nagyon egyszerű, egy általunk megadott jelsorozatot tudunk megszólaltatni velük. Ha a linken lévő képet megnézitek, m,ár érthető lesz (http://www.prolinemusic.hu/samplitude/pics2008szept22/score1_gross.jpg). A lenti táblázatban szereplő kis jelek jelentik a hangot, amit meg akarunk szólaltatni, miközben egy balról-jobbra folyamatosan haladó zöld vonal úgy játssza le a hangot, ahogy az „útjába esik”. Minél közelebb vannak a jelek, annál gyorsabb a dallam, minél távolabb, annál több a két hang közti szünet. Az adott sávhoz – amiben a jelek vannak – hozzárendelhetünk 1 db virtuális hangszert, aminek a hangján aztán megszólal az adott hangsor. Lehet hegedűtől kezdve vuvuzelán át analóg szintiig minden, eszeveszett mennyiségű hangszer található az interneten, kezdve az ingyenesektől (http://www.vst4free.com/) egészen a horribilis árúig (http://vsl.co.at/en/211/442/1796/1885/1889/391.htm). Legnagyobb előnye, hogy képesek helyettesíteni egy hiányzó hangszert (az ingyenesek mondjuk csak funkcionálisan); pl. ha nincs billentyűsünk, de szeretnénk, ha billentyűzne valaki egy demófelvételünkön, akkor megírjuk a futamot akár midi-billentyűzettel (http://www.hs-online.com/hu/Billentyuzetek-49-billentyuig-24/Oxygen-49-MKIII-4068.html), ami csak a jeleket küldi a számítógép felé, vagy szimplán egérrel. Egy-egy jelnek több tulajdonságát is meg lehet adni, pl. hogy mennyire legyen érzékeny adott billentyű lenyomására, vagy a hangerejét. A VST-kre még visszatérek később, a főbb hangszerekre tanácsolok majd egy-egy minőségibb virtuális alternatívát. Jó hír egyébként, hogy a zeneszerkesztők többsége rendelkezik natív VST támogatással.

TIPPEK FELVÉTELHEZ

A hangszerek rögzítési technikája

Kezdem a legkönnyebbel, a szintetizátorral. Egyszerűen ráküldjük a hangkártya line-in bemenetére és egy az egyben rögzítjük a hangot, majd utólag beállítjuk a hangszínt, később egy kis teret is adunk neki (reverb). Szerencsére ezzel a hangszerrel van a legkevesebb gond.

Némileg több munkával jár majd a gitárok felvétele. A fent ajánlott Line6 hangkártyákkal gond (és zaj) nélkül tudjuk rögzíteni a gitárt, én mást nem is használok, mióta van lehetőségem direkt módon rögzíteni a gitárt. A legfontosabb, amire figyelni kell: mindig mono-ban rögzítsünk mindent! Két mono sávból fogjuk aztán előállítani a virtuális stereo képet oly módon, hogy feljátsszuk pl. két különböző sávra az adott futamot, majd az egyik sávot kitoljuk balra, hogy csak a bal fülünkbe duruzsoljon, a másik sávot pedig jobbra. A basszusgitárt se jobbra, se balra, mindig középről szól. Érdemes kipróbálni a következő beállítást:

– 4 db mono sáv, balansz: 1 L/ -50 / 1 R / +50 (WOS, wall of sound)

Négyszer vesszük fel ugyanazt a riff-et, az elsőt kitoljuk balra teljesen (left: 100%), a másodikat balra félig (left: 50%), a harmadikat jobbra teljesen (right: 100%) majd az utolsót szintén félig jobbra (right: 50%). Így egy kellően vastag hangzást kapunk, C hangolásnál meg megöl mindenkit, aki él.

U.i: a gitárokra keverhetünk utólag effekteket, ha nem vagyunk megelégedve a dobozhangjukkal (netán túl „mű” a hangzás), számtalan erősítő szimulációs szoftver közül válogathatunk, leginkább az IK Multimedia Amplitube sorozatát ajánlom (http://www.ikmultimedia.com/amplitube/features/). Ez alkalmas bármilyen más hang effektezésére is, de csúcshangzást ne várjunk tőle, főleg, ha gitártorzításra használjuk.

A dobokról keveset tudok nyilatkozni, nálunk mindig Csík csinálja, hiszen ő ért hozzá. Az biztos, hogy ezt a hangszert a legnehezebb felvenni úgy, hogy jól is szóljon. Ha profi hangzást akarunk, ezzel mindenképpen stúdióba kell menni, nagyon el lehet cseszni a hangzást egy gyengén megszólaló dobbal. Egyébként nem tudom, ki mennyire ismeri a zenénket, de nálunk jelenleg nincs dobos, ezért a dobalapokat VST-ként tűzzük bele a zenébe, ráadásul két VST-t használunk egyszerre a hangzás vastagabbá tételéhez, amiket több hónapnyi kevergetés után sikerült kiválasztani. További részletek majd a VST ajánlónál.

A vokálok felvétele is egy otthon elvégezhető művelet. Mi a próbateremben simán fel tudjuk venni egy AKG D90S (http://www.wikizic.org/1-039-039008-AKG-D90-S.jpg) dinamikus mikrofonnal. Lehetőleg zárt, hangszigetelt helyen vegyük fel, nincs annál szarabb, mint utólag véletlenül bekapcsolva hagyott mobiltelefon csörgéseket kivagdosni. Ami nélkülözhetetlen még, az az ún. pop-filter, amit arra használnak, hogy szűrje az ének alatti „levegőlökős” hangokat (P, B, stb.) és ezáltal ne hallatsszanak apró torzulásnak. Olcsó megoldás legelöl és egy do-it-yourself cucc mögötte:

http://www.tajtimusic.hu/index.php?page=shop.product_details&flypage=shop.flypage&product_id=2685&category_id=52&manufacturer_id=0&option=com_virtuemart&Itemid=1

VST AJÁNLÓ

Az általam legjobbnak tartott és kipróbált virtuális hangszerek listája

Szintetizátor – ambient, szimfonikus
Spectrasonics Atmosphere (http://www.spectrasonics.net/instruments/atmosphere.html)
Edirol Orhestral (http://www.roland.com/products/en/HQ-OR/)

Szintetizátor – analóg
reFX Vanguard (http://refx.com/?lang=en&page=products/vanguard/summary)
reFX quadraSID (http://refx.com/?lang=en&page=products/quadraSID/summary)
Arturia Minimoog (http://www.arturia.com/evolution/en/products/minimoogv/intro.html)

Basszusgitár
Spectrasonics Trilogy (http://www.spectrasonics.net/instruments/trilogy.html)

Gitár – akusztikus
RealGuitar (http://www.musiclab.com/products/realgtr_info.htm)

Gitár – elektromos
Steinberg Virtual Guitarist
(http://www.soundonsound.com/sos/Dec02/articles/steinbergvirtualguiatrist.asp)

Dob – akusztikus
XLN Addictive Drums (http://www.xlnaudio.com/?page=products&p_page=addictivedrums)
Toontrack EZdrummer (http://www.toontrack.com/products.asp?item=7)
Toontrack Superior Drummer (http://www.toontrack.com/products.asp?item=30)
Ocean Way Drums (http://www.oceanwaydrums.net/)

Dob – groove, sampler
Spectrasonics Stylus RMX (http://www.spectrasonics.net/instruments/stylusrmx.html)
NI Battery (http://www.native-instruments.com/#/en/products/producer/battery-3/)
Ueberschall Elastik (http://www.ueberschall.com/en/products/elastik-series.html)

Sampler
NI Kontakt (http://www.native-instruments.com/#/en/products/producer/kontakt-4/)

Zongora
TruePianos (http://www.truepianos.com/)

Fúvósok
Arturia Brass (http://www.arturia.com/evolution/en/products/brass/intro.html)

UTÓSZÓ

A cikk írása közben jöttem rá, hogy nagyon nehéz erről a dologról úgy írni, hogy az embernek meglegyen az az érzése, hogy mindenről eleget beszélt. Mivel ahány zenész, annyi felvételi metódus, mindenki másra esküszik, bár a „gerinc” ugyanaz. Ez a cikk az eddigi személyes tapasztalataim alapján készült, ezért tekintsetek rá úgy, mint egy gyorstalpalóra. A kezdők sok újdonságot találhatnak benne, a profibbak számára tapasztalatcserére ad lehetőséget.

Keep the underground alive. Peace.

Oszd meg

Szólj hozzá