• facebook
  • flickr
  • soundcloud
  • youtube
Guitar Pro 6 – gitárpróknak!

Guitar Pro 6 – gitárpróknak!


Nemrégiben jelent meg az igen sokak által használt Guitar Pro legújabb verziója, ami talán az egyik legelterjedtebb program zenészek körében.

De hogy miben is különbözik az elődeitől? Érdemes-e váltani? A szolnokzene.hu ezekre a kérdésekre keresi a választ!

GP6, de jó nekem, meg a Józsinak is!

Rengeteg foltozás, és új feature került be a programba, amire szükség volt. Végre búcsút mondhatunk a sok-sok francia hibaüzenetnek, a rosszul címkézett memória bugoknak. A GP6 fut és fut, nem omlik össze. Búcsút mondhatunk az ezernyi és ezernyi megnyitott GP ablaknak, az újonnan megnyitott tabokat a már sok helyen használt “füles” megoldással kezelik. A kotta és a program kinézete minden eddiginél szebb, csak nem épp hasznos azoknak, akik megszokták a régebbi GP-s elhelyezéseket. A keverőpultunk már-már stúdióprogramokat idéz, de még csak idéz, azt is rosszul. Ha valaki pedig megtanulta a régi GP intro zenéjét, annak van egy rossz hírem, mert újra kell tanulnia – mint ahogy minden mást újra fel kell fedeznie a programban.

Kottázzunk, avagy Józsikám, hova tetted a gitáromat?

Ez a GP5-ben gyorsan ment. Tudtunk már használni a midi kontrollerünket, minden más csak “ctrl+c” és “ctrl+v” kérdése volt, na meg kreativitás. Akinek nem volt kontrollere, az fretboardról vagy keyboardról is bevihette a hangjegyeket, a szerkesztéshez pedig elengedhetetlen kellék volt a numpad, amivel nyomban tudtuk a pl. a ritmusszekciót bevinni. Minden szuper. Ez az a pont, ahol a GP6 elmarad a kistesótól. Midi kontrollerünket használhatjuk, ez rendben van. Viszont csakis billentyűs hangszereknél érhető el a keyboard, és csakis gitárosoknál a fretboard. Ha feltételezem, hogy mindenki tud ezen a 2 hangszeren kottázni, még akkor is van egy nagy hiba: a ritmuskottázás. Mostantól nem vihetjük be a numpadról a kívánt cint, pergót vagy tamot. Ki kell kattintgatnunk egy listából, hogy mit szeretnénk hallani, hotkey-re nincs lehetőség. Hatalmas visszalépés. Valójában nem is értem, hogy ezt a funkciót miért vették ki.

Realistic Sound Engine avagy Józsi, mér csavargatod el a potijaimat?

Napjainkban, ha kijön egy zeneszám Amerikából, 1-2 nap leforgása alatt már megtalálhatjuk a GP5 verzióját az interneten. Nem véletlenül, a GP5-ben gyorsan lehetett dolgozni, és akinek elég ideje volt az RSE-vel szórakozni, talán még élethűre is tudta varázsolni a leendő kottáját. A GP6 erre rádupláz: a gitárosok gyakorlatilag olyan hangzást érhetnek el, amilyet szeretnének: rackeket variálhatnak, sok-sok pedállal hozhatják létre valódi hangzásukat – elvben. Észrevételeim szerint egy-egy adott beállítás csak egy adott tartományban szól úgy, mint egy igazi gitár. Ha eddig vadul riffelgettünk, de most arpeggio-t szeretnénk, akkor egy teljesen új beállítást kell létrehozni, hogy az is úgy szóljon ahogy kell. Ennek ellenére az egyik legélethűbb hangzás talán. A dobok hangzása is kiváló, talán az egyik legjobb a maga nemében, bár még mindig nem egy Addictive Drums. Nem mondható el ez a billentyűs és fúvós hangszerekre. A zongora hangzás még csak-csak elmegy, de a vonósokat inkább csak nyivákolósnak neveznem. A fúvós hangszerek hangzása emlékeztet az eredetire, ha nagyon akarjuk ráfoghatjuk hogy az, de végig ott van a fejünkben: nem az igazi. Ez egy Sound Engine-nek megbocsátható lenne, de ez RSE, azaz Realistic Sound Engine. Persze akit nem érdekel, az egy egyszerű F2 lenyomásával kikapcsolhatja, és már szól is a jó öreg midi. Vissza az alapokhoz: ez nem stúdióprogram, nem kell tudnia ilyeneket. De mennyire jó lenne, ha már a szám írása közben hallhatnánk hogy hogy is fog ez szólni valós hangszereken – ezt a GP6-ban megkapjuk gitárokra, a többi hangszerre talán a GP7-ben figyelnek oda. Bár én egy egyszerű VSTI beépíthetőséggel oldottam volna meg, a GP6-ban erre nincs lehetőség, csak a saját soundbankjait használja.

RSE2 demo

Összegzés, avagy Józsikám, tudsz te ennél jobbat is!

Látszik, hogy törekedtek arra hogy jó és szép programot alkossanak. De valljuk be: a GP5 is teljesen jó volt nekünk, bár annak az RSE része nagyon gyatra volt, de hát ha valaki igazi hangzásra vágyott, akkor VSTI-t használt pl. Cubase alatt. A GP erőssége a kotta. Erre lett kitalálva, ez pedig a GP6 nagy hátránya lett. Gyakorlatilag semmire sem jó: az RSE nem elég jó, bár rengeteget javult, a kottázás menet pedig lassú és idegesítő – bár még mindig nem olyan idegölő mint Sibeliusban. Mindent összevetve érdemes váltani azoknak, akik csakis gitárokat és dobokat használnak zenéjük szerzésére, mert mindennél jobban hallják, hogy hogyan is fog szólni az egész – persze ha elég türelmük van lekottázni. Persze lehet alkalmazni a trükköt: GP5-ben megírt kottáinkat megnyithatjuk GP6-ban is, és lehet használni az új RSE csodás tulajdonságait. Ám akik más hangszereket is használnak – és így 2010-ben már ki nem? – azoknak jobb ha inkább midiben marad az egész hangzás, és úgy mutatjuk meg zenésztársainknak a legújabb ötletünket. De még mindig a legjobb megoldás, hogy a GP5-ben kottázunk, és midiben mentünk, amit akármelyik stúdióprogram képes kezelni, s ezáltal akármennyi profi VSTI-t használhatunk sávjainkon, nem kell megelégednünk az RSE-vel.

Józsikám, vegyünk szólókiemelő pedált!

A GP6 jelenlegi ára 59.95 €, persze frissíthetünk GP5-ről ekkor 39.95 € fog kivándorolni a zsebünkből, a kérdés hogy mire… mint említettem, gyakorlatilag kottázásra van jobb módszer mint a GP6, ha meg eredeti hangzást akarunk akkor úgyis Cubase-ben dolgozunk. Szép a GP6, mint egy új traktor, de nekünk gyorsaság és praktikum kell, és ebben a Lamborghini jobb!

guitar-pro.com

Oszd meg

Szólj hozzá