A zenekarok rengeteget gondolkoznak a nevükön, jól akarják megválasztani, sok múlik rajta. Legyen hangzatos, bírjön többletjelentéssel. Legyen frappáns, álljon meg a saját lábán. A F.É.K. zenekar a sutba dobta az egészet: még ők sem tudják, hogy mit jelent a nevük. Pontosabban csak egy ember tudja, de ő Őszig titoktartással tartozik persze lehet találgatni, és aki eltalálja, nyereményben részesülhet! További részletek a zenekar honlapján. Elég jó marketing saját maguknak, szép nagy piros pont.
Fel, És Kezdjük!
A szolnoki TehetségQtatón szuggesztív rocknak titulálták magukat. A hangzatos elnevezés mögött nem sok igazság rejlik. Nem szuggesztív. Vannak olyan pszichedelikus műfajok, amik büszkélkedhetnek ezzel a jelzővel, de ez nem ez lesz az. Rock ez, oszt kész, vagy valami, ami arra hasonlít! Merthogy ezen az albumon is van minden: rock, blues, country, sőt valami poppos beütése is van az egésznek, megfűszerezve grunge-al. Inkább rock-kavalkád az egész… nem tegnap kezdték a zenét, sem hallgatni, sem művelni
Kék
Az RS kritika kapcsán már beszéltünk az első szám fontosságáról. Itt már valamivel szerencsésebben választottak sorrendet, az első számot már valahol hallottam tőlük (na vajon hol?), és meg is maradt. De most itt az ideje, hogy ne csak kutyafuttában hallgassam meg, hanem szétszedjem ízekre. A jókedvű, életvidám nóta. Elég jól megszerkesztett, jól felépített dallamvilág. Főleg mivel éppen a napágyon heverészve hallgattam, eléggé átéreztem a témákat. Itt felsejlett bennem, hogy talán pont erre gondoltak, amikor a szuggesztív jelzőt használták magukra, de ez azért még kevés. Ha rádobtak volna még úgy 20 bpm-et akkor pörögne a nóta, de így egy jókedélyű számnál nem több: van az albumon ennél beindítóbb szám is. Van egy icipici reggae beütés a verzékben, ezért pirospont, na meg a basszusgitárosnak (Fehér “szegecs” Zoltán) a nagy kvalitású performanszért.
Állj!
Milyen érdekes, a szám címe az, hogy Állj és mégis ez az egyik legjobban beindító nóta. Na persze ez sem száll a tempóban, de olyan jól kitalált a gitártéma, hogy elviszi az egészet. Plusz valamiért ennek a nótának a refrénje maradt meg sokadik hallgatás után is a fejemben. Nemtudom miért, pedig nem tetszik.Talán a nagyfokú vokál használat, talán csak a szám jól megszerkesztettsége. De erre is rádobnék pár bpm-et…
El lehet menni!
Meg kell valljam, sosem kedveltem, ha a zenészek a politikához nyúlnak. De manapság annyira része lett mindennapjainknak a politikusok ténykedése, hogy megértem, ha valakinek mondanivalója van ezzel kapcsolatban, és ezt zenén keresztül fejezi ki de politikai hovatartozástól függetlenül mondom, hogy szerintem ez nem egy jó ötlet, a zene nem erre való, de persze ma már elég sokan teszik ezt… Talán ez is késztethette ezen Fokozatosan Ébredő Kreativitással rendelkező Urakat ezen szám megírására. A mondanivalóval nem vitatkozom, de teljesen más töltetet kapnék, ha a szám elején nem lenne a Gyurcsány felvétel bejátszása. Sokkal többrétűen értelmezhető lenne a nóta, ha nem mondanák már el az elején, hogy miről van szó. Persze értem én, hogy EZ volt a cél, hogy a számot ilyen kontextusából lássam, de a véleményem az, hogy ha egy másik kontextusból vizsgálnám, akkor ez egy tök jó, keserédes, jól megcsinált nóta. Így viszont csak egy politikai fricska ami sosem lesz örök érvényű, lévén a politika változik. Egyszóval pár év múlva már lesz olyan ember, akinek nem fog mondani semmit ez a nóta, mert nem érti, és így maga a szám is slágertelenné, értéktelenné, hitehagyottá válik. De ennyit a politikáról
Ludányi “Ludesz” Kriszitánnak ezer hangja van, a F.É.K. zenekarnak meg 2 énekese, ugyanis Robi a gitárnál is felvállal pár számot. Nem titok, hogy alig tudom megkülönböztetni a kettőt szóljon akinek sikerül nekem nem ment. Az album végéig azt hittem, hogy ez egy és ugyanaz az ember, csak egy konzultációt követően derült ki hogy lévén még nem volt F.É.K. koncerten -, a formáció két énekest is felvonultat. Micsoda blama. Ugyanígy nehéz eldönteni, hogy melyik énekes áll a zenének legjobban; bár tényleg nagyon hasonlítanak a hangszínek, a tónusok használata már másképp hat. Ebben a számban ráadásul még rap is van nem is olyan rossz. A basszusgitárunk pedig megint nem bír magával jól teszi. A szöveg nagyon jó, olyan sokféleképpen értelmezhető lenne, ha nem lenne az a kis politikai felhang az elején olyan kár érte
Megbánod
Eléggé ütős nóta, zeneileg nagyon jól megírt, harapós riffekkel, nagyon jó breakekkel. Itt is közrejátszik a politikai töltet, de ennél a számnál nem zavar annyira, ki tudja miért. Talán mert annyira jól sikerült átadni a zenének is ezt az agresszivitást, vagy talán mert az, hogy amiről beszél a szám, még ma is érvényes nem úgy mint az El lehet menni Gyurcsány-korszaka. Lehet 2-3 év múlva már zavarna. Egyébként a basszus megint csak odaba**ott
Milyen
Kellemes nóta, de ennél sajnos nem több. Blues-os lüktetés, eltelik a nóta, de különösebben a refrénen kívül nem fogott meg benne semmi. Ötlettelen, csak úgy eltelik a szám, nincs benne elég nagy dinamikai amplitúdó, pedig érzem, hogy volt erre törekedés. Talán élőben kijön, de ezen az albumon nem.
Glória
I wanna be a rockstar…
Ha rocksztár vagy, akkor kell egy szám, ami arról szól, hogy csajozol ez örök érvényű igazság. Ez tök jó szám, nemzetközi szinten megállja a helyét, nagyon jó a hangzás is. Egyetlen egy dolgot nem tudok eldönteni, mégpedig azt, hogy Robi rekedtes tónusa kell-e ide, vagy sem. Akárhányszor hallgatom meg, annyiszor alakul ki bennem más vélemény, szóval végeredményben arra jutottam, hogy ha ez az egy bajom van ezzel a számmal, akkor az elég jó arány: merthogy nagyon bejön ez a nóta. Félreértés ne essék: a mondanivaló átlagos, talán a humor, és a zenei megszerkesztettség miatt lett az egyik kedvencem. Különösen hatalmas, kerek piros pont azért a motívumért, mikor a szövegben elhangzik a kopogj az ajtómon, majd rögtön követi ezt két magasan felütött hang a basszusgitáron mintha tényleg kopogtak volna zseniális. Na meg a női sikolyok ez egy igazi rocksztár nóta!
Mindig
Elérkeztünk a country számhoz. Robi itt a tiszta hangját többet használja: sokkal jobban tetszik, még több ilyet. Akinek ilyen tisztán is ilyen kellemes hangja van, ne rontsa el a hangját erőltetett rekedtséggel. Nem tudom elmondani mennyire kellemes nóta, a szöveg is üt, hallgattam volna még, kár hogy csak 2:35.
Mennyország
Manapság szokás a jó számokat az album végére rakni? Lehet lemaradtam valamiről? Ütős, tempós szám, nagyon jó szöveggel, jó zenével, egy darab kivetnivaló nincs benne. Külön piros pont a dinamikáért, nagyon jól lett megírva ez a nóta. És rengeteget ad hozzá, hogy végre a tempó is gyorsabb mint az album eddigi számai. Ludesz is a tiszta hangját használja – és milyen jó tőle a szám! A gitárszóló a legjobb az egész albumon, pörög az egész, erre mondom, hogy egyben van a nóta!
Nincs
Annak idején a pop-punk nóták szolidabbjai kezdődtek úgy, mint ez a szám, kicsit idegennek is hat ez a nóta az albumon. Nagyon jók a vokálok, tempóban is rendben vagyunk, kellemes, hallgatható, viszonylag slágeres, de nem lesz az, mert a Mennyország című nóta után van ?
Radio remix és a Stúdió baki
Ez a szám valami olyasmi, mintha tekergetnéd a rádiót, de akármit csinálsz, a F.É.K. jön be rajta! Különösebb értelme nincs, de jópofa, kár hogy már mások eljátszották, így az ötlet nem túl eredeti. Ugyanígy a soron következő Stúdió baki track is mókás, különösebb szerepe ennek sincs. Pedig titkon azt reméltem, megtudom minek a rövidítése a F.É.K. …
Borító meg egyebek
A borító nem rossz, de annyira nem is jó. Tenger, meg repülő, meg egy szem, mindenfelé F.É.K. szignatúrák, kék színvilág, de még mindig jobb mint egy RS borító, de még nem Mandarins. Az album címe “Ez milyen világ”. Tetszik. Kifejező, keretet ad az albumnak, tökéletes választás.
Szép Kék
A felvételek a jászberényi Just in case stúdióban készültek. Erre is csak azt tudom mondani, mint a borítóra: nem rossz. Néhány szám keverése jól sikerül főleg az album vége felé más számoké meg nem. Amivel végig nem voltam megelégedve: a pergő hangja (de a tamoké is) végig olyan fénytelen volt, hogy csak na emiatt a dobos munkája elvész, szürkének hat holott nem az. Cinek pedig nem ciceregnek, inkább csak cincognak. Emellé néhol túl sok delay-t éreztem például a Milyen című számban. Ugyanakkor a Mennyország vagy a Nincs című számok lekeverése nagyon jól sikerült szóval változó.
Akkor most jó ez?
Az a jó az albumban, utaztat: sok mindenről szól, az életnek sok momentuma körbe van járva benne, itt-ott más-más stílussal. A gondom viszont az, hogy nem mindig sikerült jó szöveget találni a refrénekre, sem pedig zeneileg jól megoldani azokat. A verzék minden számban jól sikerültek, kellően alattomosak, de ritkán éreztem a robbanó refrén érzését. Persze lehet, hogy hiába kerestem, mert nem volt cél de akkor a Mennyország, vagy a Kék című számokban miért működött ez olyan jól? Ludesz és Robi tiszta hangjából többet kérek, Szegecs basszusait bárki megirigyelheti, Robi és Csabi gitároknál szóljon már a hangmérnöknek, hogy el van nyomva az ének túlságosan előtérben van. Béka a doboknál becsülettel lekísér mindent kár hogy alig érteni a témáiból valamit a lekeverés miatt. Milyen kár. Egy szó mint száz, F.É.K.-et élőben kell hallgatni. De tényleg. Az album nem rossz, de korántsem adja át azt a fílinget, amire hivatott ez a zene márpedig a zenék jók.
:(
mivel nem akarok itten megint fikázós vitát, akit érdekel kérdezze meg síposgézut, mi a megállapítás a bazári majom esetével kapcsolatosan…