• facebook
  • flickr
  • soundcloud
  • youtube
Cseh Tamás Program – zenei menedzsment workshop 2.

Cseh Tamás Program – zenei menedzsment workshop 2.

Február 20-án ismét megrendezték a Cseh Tamás Programiroda által szervezett Backstage nevű zenei menedzsment workshopot. Ez alkalommal olyan kérdésekre kaphattunk választ, mint pl. „Mit véd a szerzői jog és mit nem?”, „Hogyan juthat ki egy magyar zenekar külföldre?”, „Hogyan lehet bekerülni a Petőfi Rádióba?” és számos más dolog, amikre egy zenész, menedzser vagy a zeneipar bármely szereplője kíváncsi lehet.

Ahogy az előző alkalommal, most is a zeneipar jogi hátterének bemutatásáról szólt az első előadás, azon belül is szerzői jogok, szerződések, átdolgozások és jogdíjak témában adott elő Tóth Péter Benjamin, az Artisjus stratégiai és kommunikációs igazgatója. Rögtön a legfontosabb kérdésekkel kezdte: Mi az, amit véd a szerzői jog, és mi az, amit nem? Mi van, ha az egyik dal hasonlít egy másikra? Hol van a határ? Leszögezte, hogy a szerzői jog nem az ötletet, nem a stílust, nem a tartalmat védi, tehát nem azokat az alapvető építőkockákat, amikből bárki dolgozhat, hanem az ezekből létrehozott új, egyéni gondolatszövedéket. Tehát lényegében a tartalom kifejeződését. Ha két dal hasonlít egymásra, a szerzői jog azt fogja nézni, hogy egymástól függetlenül megszülethetett-e az a két mű, vagy sem. Elmagyarázta az átdolgozások és a cover verziók közti jogi különbségeket, illetve azt, hogy egy zenekar hogyan juthat hozzá a szerzői jogdíjakhoz. Annak, aki még nem jelentette be magát az Artisjushoz, de dalszerző vagy zeneszerző, ott helyben lehetősége is volt beregisztrálni.

Másodikként az Ivan & The Parazol zenekarral beszélgetett Réz György és Bihari Balázs. A fő téma az volt, miként juthat ki egy magyar zenekar külföldre, milyen lépéseket kell megtennie ahhoz, hogy odakint is ismert legyen, hogyan épül fel egy nemzetközi turné. A banda énekese, Iván mesélte, hogy mennyi támadás éri őket azért, mert kifelé túl megtervezettnek tűnnek. Ő úgy gondolja, hogy bárki, aki reggel felkel, az részéről már egy megtervezett dolog, ugyanúgy, ahogy egy zenekarnak is meg kell terveznie, hogy mik azok a lépcsőfokok, amik feltétlenül kellenek a sikerhez. A tervezés hiánya miatt sok banda beleesik abba a hibába, hogy egy hirtelen problémát nem tud megoldani, vagy akár a hirtelen jött sikerrel nem tud mit kezdeni. Külföldön pedig teljesen máshogy mennek a dolgok, mint itthon. Ott tudják, hogy a zenélés köré is egy iparág épül, és egy olyan infrastruktúrát hoztak létre, ami Magyarországon nincs. A külföldi koncerteken például mindig azt kérdezik először, hogy mi az exportiroda kontaktja, ki az a képviselő, akin keresztül tudnak kommunikálni a zenekarral, mi az a team, amivel együtt dolgoznak. Nálunk például nincsenek exportirodák, így nehezebb a dolog. A zenekaroknak, menedzsereknek azt ajánlotta, hogy ha csak tehetik, menjenek el showcase fesztiválokra, akár nézőként is, mert a személyes találkozás egy-egy turnémenedzserrel, szervezővel, mindig emlékezetesebb, mint egy e-mail, amire gyakran nem is válaszolnak. Ezen kívül sokat kell koncertezni, előzenekaroskodni, és a legfontosabb az alázat egy koncert minden szereplője felé. Ha a zenekar megköszöni a hangosítónak a munkáját, az kis dolognak tűnik, de sosem lehet tudni, mikor fizetődik ki, hogy adott helyen és időben jófej voltál. Szó esett még a folyamatos jelenlét és a virális tartalmak fontosságáról (valami érdekes, furcsa, megosztható tartalom terjessze a produkciót), arról, hogy mennyire számít az, hogy különleges legyen egy zenekar. Egy egyedi hang akár egy koncerttel átütő sikereket érhet el.

A harmadik előadónk Horváth Gergely volt, a Petőfi Rádió és a Petőfi TV megbízott vezetője. Ezen a beszélgetésen főleg az volt a téma, hogy hogyan lehet bekerülni a Petőfi Rádió lejátszási listájába, mi alapján szelektálnak a szerkesztők, milyen kritériumoknak kell megfelelni egy dalnak ahhoz, hogy gyakran játsszák. Legfontosabb dologként hangzott el, hogy a csapat valamilyen formában adjon magáról életjelet. Ezt segíteni is fogja egy hamarosan létrejövő platform, egy digitális beléptető kapu a rádió honlapján, ahol az adatok megadásával lehet dalokat beküldeni. A beküldött anyagokból egy zenei szerkesztői kör szelektálja ki a lejátszásra érdemes számokat, melyeknek bizonyos minőségi és műfaji szempontoknak is meg kell felelniük. Sokszor egy-egy zenekar nem érti, hogy miért nem került be a daluk a rádióba, amikor az olyan „petőfis”; ilyenkor általában arról van szó, hogy hiányzik az eredetiség belőlük. Kiemelte, hogy a magyar nyelvűség milyen sokat számít a választásnál. A hallgatókban mindig erősebb kötődést okoz egy anyanyelven elénekelt dal, de persze nagyon fontos, hogy szóljon is valamiről, fejezzen ki értelmet, gondolatokat. A magyar nyelvűség mindig kiemel, minden közegből. Beszélt a Petőfi TV-vel kapcsolatos tervekről is. A zenekaroknak jó hír, hogy lehetőségük lesz a rádiós premiert akár egy tv-s klippremierrel is összehozni, ami megjelenések szempontjából mindenképpen ideális.

A következő Backstage március 20-án lesz a Design Terminálban. A részvétel teljesen ingyenes, csak regisztrációhoz kötött!

Oszd meg

Szólj hozzá